Fyziokoncept

FITMAMA fyziokoncept

KROK PO KROKU do JEDNÉHO ROKU SPOLOČNE S DIEŤATKOM...

Špecifický koncept  skupinovej popôrodnej rehabilitácie (znovunadobúdania) a individuálneho riešenia problémov pohybového systému žien v tehotenstve, šestonedelí, po pôrode a neskôr.

SKUPINOVÉ kurzy a workshopy

Sú systematicky usporiadané tak, aby uchopili potreby žien od šestonedelia až po neskoršie obdobie materstva. Začínajú diagnostikou, postupným pohybovým "reštartom" spojeným s edukáciou a tréningom od jednoduchého základu až po náročnejšie cvičenia. Prebiehajú v 6 týždňových cykloch v stupňujúcom sa levely náročnosti. Dieťatko môže byť na kurze spolu s mamičkou a po zvládnutí základných princípov pohybovej a polohovej reedukácie ho zapájeme do cvičenia. 

Kurzy sú rozdelené nasledovne: 


FITMAMA postnatal -  restart  
FITMAMA fyziotréning  - basic
FITMAMA fyziotréning - advance
FITMAMA fyziotréning - stay fit

Workshopy sú rozdelené nasledovne: 

FITMAMA postnatal intensiv
FITMAMA fyziotréning intensiv
GRAVIDaFIT - pre tehuľky (čo robiť v tehotenstve a šestonedelie)
 
Súčasťou konceptu sú konkrétne metódy, čiže na cieľ upriamené zámerné postupy a spôsoby práce, či uvažovania pri  jednotlivých poruchách alebo poškodeniach pohybového systému u žien. Hlavným cieľom je zmiernenie alebo úplné odstránenie poruchy alebo poškodenia a zvýšenie kvality vašeho života.

Metódu práce tvoria  štyry základné piliere:
 
1. FyzioDIAGNOSTIKA slúži na celkové oboznámenie sa s problémom a hľadanie vzájomných súvislostí a vzťahov medzi poruchou, či poškodením pohybového systému, vplyvom genetiky, individuálnej histórie, životného štýlu a vplyvov prostredia na daný problém. Skladá sa s presne cielených otázok a niekoľkých funkčných, či špeciálnych testov zameraných na konkrétnu poruchu funkcie, či poškodenie (panva, panvové dno, diastáza, chrbtica, noha, dýchanie, držanie tela, polohy a pohyby..) a hľadanie vzájomných vzťahov a súvistlostí. Taktiež je nutná pre objektívne overenie a porovnanie účinnosti zvolených postupov.

2. FyzioTERAPIA je liečba už vzniknutej štrukturálnej alebo funkčnej poruchy alebo poškodenia z cieľom jej odstránenia alebo zmiernenia. Využíva špeciálne techniky a metódy fyzioterapie. Vykonáva sa indivuduálne.  Ide najčastejšie ide o liečbu ochorenia spojeného s dysfunkciou panvy a panvového dna.

3. FyzioTRÉNING je špeciálny cvičebný program vychádzajúci je z najmodernejších metód fyzioterapie. Jeho základom je celosvetovo uznávaná metóda dynamickej neuromuskulárnej stabilizácie, ktorá vychádza z vývojovej kineziológie dieťaťa od narodenia až po stoj a chôdzu. Jej cieľom je “reštartovať” vrodený pohybový program, pri ktorom dochádza k optimálnemu nastaveniu polôh jednotlivých segmentov tela a súhre jednotlivých svalov, prepojeniu bránice, panvového dna a stredu tela  (posturálna stabilita) a zlepšeniu držania tela v pohybe. Keďže polohy a pohyby v dospelosti sú úplne iné ako v tomto období nadstavbou na tútu metódu je využitie jej princípu v polohách a pohyboch pri bežných denných činnostiach, športe, tanci, práci… Zameriava sa na najviac ohrozené časti tela u žien. Je vhodný, ako doplnok k terapii a taktiež, ako pravidelná pohybová aktivita. Trénujeme rôzne pohyby a situácie, ktoré sú súčasťou bežného života ženy. Cieľom je využiť tréning pre život a život pre tréning.  Postupným používaním konštruktívnych polôh a pohybou dochádza k vytváraniu nových nervových spojení v mozgu a k oslabeniu až strate tých starých.

4. FyzioEDUKÁCIA je súčasťou každého stretnutia, či už ide o terapiu, tréning alebo kurz. Slúži pre lepšie pochopenie a porozumenie fungovania tela a jeho procesov, vývojovej kineziológie, možnostiach včasného rozpoznania, liečby a ovplyvnenia rôznych porúch, odchýlok alebo poškodení tela.  Súčasťou je ukážka, prípadne nácvik a spôsob používania pomôcok na stimuláciu a tréning svalov panvového dna, tejpovanie diastázy, využitie a použitie podporných pásov a iných pomôcok. 
 
    
 

Čo hovoria moje klientky?

Peťa Polnišová
So Zuzkou som sa zoznámila v RC Prešporkovo, keď mal môj starší syn asi jeden rok. Zaujala ma svojou osobnosťou a tým čomu sa venuje. Vedela som, že vždy v utorok má v centre prevádzku ako dobrovolníčka, tak som tam vždy rada zašla s cieľom zmysluplne sa s niekým porozprávať, dozvedieť sa aj niečo nové z jej odboru a ako bonus bolo, že sa deti spolu zahrali. Spoločne sme si prežili aj druhé tehotenstvo. Ja som druhú polovicu tehotenstva strávila spolu s rodinou vo Francúzsku, kde som ako tehuľka absolvovala povinne tehotenský kurz pozostávajúci nielen z cvičenia ale práve z edukácie a prípravy na pôrod. Taktiež som niekoľko týždňou po pôrode povinne absolvovala vyšetrenie u fyzioterapeuta a následne program pre ženy po pôrode zameraný na panvové dno, diastázu, brucho…držanie tela. Proste, tam sa to hneď rieši. Po mojom návrate do Bratislavy som bola naspídovaná a chcela som pokračovať v cvičení a tréningu. Motivovala ma aj Zuzana, ktorá v tom čase už veselo behala a mala dole všetky tie nazbierané tehotenské kilá. Dohodla som sa s ňou, že sa k nej pridám. Ráno o polsiedmej ma nútila cvičiť a behať, keď potom zvonila dolu pri bráne…váhala som, či ju pustiť dnu…ale no, vždy ma ukecala. Dávala mi tréning šitý na mieru. Usúdila, že toho vela znesiem : ))). Keď som mala problém s kolenom, tiež bola prvá komu som volala s prosbou o radu. Už pod jej vedením necvičim lebo vraví, že tým, že sme kamošky nemá u mňa rešpekt a máme tendenciu zvádzať sa ku kecaniu namiesto roboty…a to ona nemusí.
Dnes chodíme s chlapcami do jej ambulancie na podológiu a vložky na mieru.
Sledujem postupne jej vývoj a som rada, že sa do tejto problematiky pustila…
 
 

Ivka Kováčová

Už pred mojou "materskou kariérou" :) som veľmi často mávala "seknuté" v krku a celkovo ma bolievala krčná chrbtica. Po narodení prvej dcérky, ktorá bola veľmi náročné bábätko a kojila som "prvú ligu" :) ma neskutočne bolela celá chrbtica, najviac ma však ťahalo a pichalo v celej pravej strane od hlavy až pod lopatku + sa ešte zintenzívnilo spomínané seknutie v krku, kedy som nemohla hlavou skoro vôbec pohnúť do jednej strany.

Keďže každá žena - mamina chce byť aj pekná, tiež ma trápilo, že hoci som sa na pôvodnú hmotnosť dostala asi mesiac po pôrode, stále mi trčalo bruško ako v 5. mesiaci.
A tak som taká ubolená a mierne zdeprimovaná z toho, že pekná postava je v čudu, začala gúgliť, čo by sa s tým dalo robiť bez toho, aby som chodila po lekároch a cvičila doma podľa kadejakých popôrodných dvd-čiek sľubujúcich postavičku ako lusk.
Našťastie - verím, že riadenou náhodou :) - som sa ani neviem ako preklikala na Zuzkinu stránku a už vtedy som mala pocit, že som našla presne to, čo som hľadala a čo potrebujem. Aj tak bolo :)
Úžasne milá, ústretová, chápavá a pokojná Zuzka, už vtedy mamina dvoch chlapčekov, prišla ku nám domov. Hneď po prvom stretnutí mi odbklokovala tú neskutočnú "seknutú" bolesť a uvoľnila ťahanie v pravej strane chrbta. Zrazu som mala pocit, že som nový človek, ktorý otáča hlavu, lepšie dýcha, hýbe sa s ľahkosťou a kojí bez toho, aby som bola vykrútená ako paragraf.
Aj záhadu vyčnievajúceho bruška sme rýchlo rozlúštili - diastáza. Zuzi mi nastavila cviky (stačili 2), ktoré som sa snažila fakt poctivo dodržiavať a výsledky prišli pomerne rýchlo, bruško sa viditeľne stiahlo a spevnelo a chrbát bolel len keď som si nedávala pozor na držanie tela a rady od Zuzky, čiže mojou vinou.
Keď som potom otehotnela znovu, povedala som si, že už sa nemôžem dostať do takého biedneho stavu ako po prvom bábätku a tak som ešte počas tehotenstva bola u Zuzky "po rady" - spísali sme manuál, ako začať cvičiť hneď po pôrode, aký pás na sťahovanie bruška si zohnať,  aby sa tá diastáza po druhom pôrode len minimálne zhoršila a vopred som si "nacvičila" polohy, v akých budem kojiť tak, aby ma nič nebolelo.
Narodil sa synček, Zuzkin manuál som mala so sebou v pôrodnici :), aj potom doma stále na očiach. Cca 8 týždňov po pôrode som šla na konzultáciu, nech ma "pozrie" a dostala som pochvalu, že ako fajn vyzerám ;). Chrbtica pobolievala len trošku (v noci som si nevedela nájsť dobrú polohu na spanie popri kojení) a bruško síce s trochu ochabnutou kožou, ale takmer rovné. Už takto krátko po druhom pôrode bolo určite menšie ako po roku od narodenia prvej dcérky!
Základ je určite v tom, že nesmiem byť "lemra" a snažiť sa na sebe pracovať aj keď sa zdá, že nemám ani minútku voľného času. Tak aspoň popri kočíkovaní sa stále snažím tie kritické svaly trochu ponamáhať. Ale ešte dôležitejšie je vedieť čo a ako treba robiť, aby to bolo účinné a správne, inak si človek môže ešte viac uškodiť. Takže žiadne videá z youtube, ani cvičenie podľa dvdčka, ani s vervou poďho na 100 brušákov denne. Teraz viem, že by som si nimi tú diastázu ešte zväčšila..

Zuzi, vďaka za pomoc a sprevádzanie v najkrajších, ale pre mňa často aj najnáročnejších obdobiach života ženy-maminy! :)

Janka
Na kurz fitmama som chodila ešte v roku 2013, keď to bolo viac-menej cvičenie pre matky spolu s deťmi. Pred tým som na takéto aktvity nechodila vôbec ale Žužu ma presvedčila, že sa mi to bude páčiť, že mi dobre padne tá atmosféra, že sa budem lepšie cítiť atď. No, tak som sa nechala presvedčiť. Spolu s mojou dcérkou som chodila na cvičiť 2x týždenne viac ako 1 rok. Musím konštatovať, že to bolo pre mňa veľmi prínosné obdobie. Postupne ako Žužu chodila na rôzne kurzy a školenia, celý tréning skvalitňovala a prinášala stále niečo nové. V tom období som dokonca začala aj behať a dotiahla som to až na polmaratón. Aj vďaka predošlému cvičeniu som bola v skvelej forme.
Pred 8 mesiacmi som porodila v 36 rokoch svoje tretie dieťatko. Hneď po šestonedelí som poprosila Zuzku, či by chodila ku nám pravidelne a viedla ma v popôrodnej rehabilitáciu. Cítila som, že sa potrebujem celkovo dostať do formy. Telo je už staršie a po 3 pôrodoch bolo nutné odborné vedenie. Prišla, vyšetrila ma, oboznámila ma so skutkovým stavom, naučila ma cielené cviky, ktoré bolo nutné vykonávať každý deň (diastáza, panvové dno) a následne sme začali s pravidelným fyziotréningom 1x týždenne. Musím uznať, že cítim na sebe zmeny. Nebolí ma chrbát, mám oveľa lepšie držanie tela, rozumiem svojmu telu, rozumiem, kde sú moje slabé miesta na tele a čo musím robiť a čomu sa vyhnúť, aby sa nezvýraznili. Viem, čo s diastázou, panvovým dnom. Musím konštatovať, že program fit-mama, špeciálne pre ženy po pôrode je naozaj skoncipovaný veľmi efektívne. Dnes sa pravidelných tréningov u nás doma zúčastňuje aj môj manžel, ktorý ako aktívny športovec a zároveň v práci dlhodobo sediaci človek pociťuje výraznú redukciu bolesti chrbtice, úpravu držania tela a tiež sa mu lepšie a ľahšie športuje…

Žužu…dikes !